Indkomne forslag til generalforsamlingen 2016

Forslagsstiller Per Hasselbalch

Vedtægt ændring om investering af klubbens midler.

Likvide midler, der ikke er nødvendige til klubbens daglige drift, kan anbringes på en eller flere af følgende måder
1.
Som indestående i danske pengeinstitutter.
2.
I fondsaktiver eller gældsbreve, for hvilke den danske stat eller en dansk kommune står som udsteder eller garant.
3.
I værdipapirer, bortset fra aktier, som i øvrigt efter deres art og sikkerhed kan sammenlignes med de i nr. 1-2 nævnte aktiver.
4.
Det nødvendige antal aktier eller garant beviser må erhverves i et dansk pengeinstitut, hvis det er en forudsætning for at kunne opnå en favørrente på kontante indeståender.

Bestyrelsen kan i øvrigt træffe beslutning om at den daglige leder af sekretariatet og bogholderiet, i nærmere fastlagt omfang og under bestyrelsens ansvar, bemyndiges til at udøve beføjelser, som efter vedtægterne er tillagt bestyrelsen.

Forslagstiller Kim Sørensen

Forslag til § 7.1. vedtægter, ved tilføjelse af nyt punkt a., så det bliver

§ 7.1.
a)
Markprøveudvalget (MU) består af 4 personer, samt en repræsentant fra klubbens bestyrelse. Udvalget skal bestå af aktive markprøvefolk, herunder mindst 1 og højst 2 dommere. Bestyrelsens repræsentant kan ikke være formand for udvalget. Medlemmer udpeges af bestyrelsen. Medlemmer af MU kan varetage hvervet i en periode på max. 5 år.

Motivation for forslaget
Det vil styrke klubbens arbejde at dele MU op således, at MU alene har ansvar og kompetencer omkring det tekniske omkring klubbens test og markprøver. Dette vil forhåbentlig give udvalget mulighed mere tid og herunder at få opdateret klubbens markprøvereglement og ikke mindst vejledninger.

Det er vigtigt, at medlemmerne fremover kan læse sig til, hvordan man bliver bedømt i RJK. I dag er det sådan, at det kun er dem med adgang til referater fra klubbens dommerseminar, der kender klubbens politikker.

Udvalgets sammensætning er for at sikre, at menige medlemmer også repræsenteres i udvalget, så alle brugergrupper i klubben tilgodeses.

Hvervet tidsbegrænses af hensyn til udvalgets medlemmer og til RJK. Det i håb om, at flere vil være interesseret i at give en hånd med, når perioden er tidsbegrænset.

Forslagstiller Kim Sørensen

Forslag til ændring § 6.8, retningslinjer for referater fra bestyrelse og udvalg.

Nuværende ordlyd:

Sekretæren udarbejder et referat efter hvert bestyrelsesmøde. En kopi heraf henlægges i RJKs arkiv.

Ændres til:
Bestyrelsen og udvalg udarbejder et referat efter hvert bestyrelses-/udvalgsmøde. Referat fra bestyrelse og udvalg skal offentliggøres på klubbens hjemmeside senest 21 dage efter mødets afholdelse.

Referater skal lægges på den del af hjemmesiden, som kræver login. Personsager nævnes kun som værende aktuel.  Kopi af referaterne lægges på RJKs arkiv.

Motivation for forslaget
Begrundelsen for dette forslag er vigtigheden af, at klubbens informationer hurtigt kommer ud til medlemmerne. Siden generalforsamlingen i 2015 er der ikke kommet et eneste referat fra bestyrelsen på hjemmesiden. Bestyrelsen lovede på generalforsamlingen i 2015, at den nye hjemmeside ville bidrage med masser af info, herunder referater.

Forslagstiller Niels Henrik Hansen

Forslag til § 7.5, paneldommere & IP dommere, ved tilføjelse af punkt a.

For at starte som IP dommer kræves, at man minimum har trænet og ført hund til vinderplacering på kvalificerende markprøve i Danmark indenfor de seneste 2 år.

En panel dommer skal være aktiv deltager på klubbens test og markprøver, og have ført hund egen hund på kvaluficerende markprøve med en vis succes i Danmark inden for de sidste 3 år, med minimun udmærkelse.

Motivation for forslaget.

Det er vigtigt at dommerne selv er aktive hundefører på klubbens prøver. Det er også vigtigt, at dommerne selv kan træne hund op. Det giver indsigt og forståelse for hundearbejdet som er fundamentet for en god dommerpræstation.

Forslagstiller Lars Mejlby (3 forslag)

Forslag 1.  ændring af § 6.3 ved oprettelse af et Dommerudvalg (DU)

Nuværende ordlyd: Bestyrelsen lader det daglige arbejde ske gennem udvalg, markprøveudvalg, træningsudvalg, sundhedsudvalg og økonomiudvalg er faste udvalg. Bestyrelsen kan beslutte at oprette andre ad hoc udvalg.

Ændres til: Bestyrelsen lader det daglige arbejde ske gennem udvalg, hvor dommerudvalg, markprøveudvalg, træningsudvalg, sundhedsudvalg og økonomiudvalg er faste udvalg. Bestyrelsen kan beslutte at oprette andre ad hoc udvalg.

Motivation for forslaget.
At oprette DU har især det formål at aflaste MU arbejdsmæssigt, men samtidig også at få afstand mellem de forskellige opgaver, som MU varetager i øjeblikket. Det er ikke hensigtsmæssigt, at MU som arrangør af test/markprøver også behandler klager over de samme prøver eller dommerne, da MU foruden at være arrangør også står for både udvælgelse og uddannelse af dommerne.

Forslag 2. til ændring af § 7.1 Udvalg

Nuværende ordlyd:
Bestyrelsen fastsætter antallet af medlemmer i de enkelte udvalg og udpeger de enkelte medlemmer evt. efter indstilling fra udvalget.

Ændres til:
Bestyrelsen fastsætter antallet af medlemmer i de enkelte udvalg, med undtagelse af MU og DU, og udpeger de enkelte medlemmer evt. efter indstilling fra udvalget.

Motivation
Sammensætningen i MU/DU er for at sikre, at menige medlemmer også repræsenteres i udvalget, så alle brugergrupper i klubben tilgodeses. Der henvises til forslag 3.

Forslag 3.  til § 7.1. Dommerudvalg (DU), ved tilføjelse af nyt punkt b, så det bliver

§ 7.1.
b)
DU skal bestå af aktive markprøvefolk, herunder mindst 1 og højst 2 dommere. Bestyrelsens repræsentant kan ikke være formand for udvalget. Medlemmer udpeges af bestyrelsen. Medlemmer af DU kan varetage hvervet i en periode på max. 5 år.

Motivation for forslaget.
At oprette DU har især det formål at aflaste MU arbejdsmæssigt, men samtidig også at få adskilt de forskellige opgaver, som MU varetager i øjeblikket. Det er ikke hensigtsmæssigt, at MU som arrangør af test/markprøver også behandler klager over de samme prøver eller dommerne, da MU foruden at være arrangør også står for både udvælgelse og uddannelse af dommerne.